Myter om
krigen 2
”Regjeringen har etter Grunnloven ingen lovgivende
myndighet. Men med hjemmel i Stortingets fullmakt av 9. april 1940 (Elverumsfullmakten) kunne Nygaardsvold regjeringen i
overensstemmelse med Grunnlovens § 17 styre ved hjelp av såkalte provisoriske
anordninger inntil Stortinget kom sammen igjen.” Ole Kolsrud, førstearkivar
Riksarkivet, fra [arkiv]magasinet 3/09.
Dette er det offisielle Norge sitt syn på
landssvikanordningene. Stortinget kom sammen i juni 1945 og Gabriel Moseide tok opp spørsmålet om å godkjenne
landssvikanordningene, helt i tråd med Grunnloven, men ble klubbet ned av
presidenten. Først den 6. februar 1947 ble anordningene godkjent av Stortinget.
Saksordfører Sagen sa da at i navnet er dette et lovverk, men i virkeligheten
er det en domsavsigelse. Da man hadde effektuert dødsstraffer, hadde ikke
Stortinget annet å gjøre enn å strø sand på saken.
Anordningene ble til i Norge av en komitè
nedsatt av Hjemmefrontens ledelse, og bestod av følgende fire personer:
Høyesterettsdommer Solem, som gikk ut av Høyesterett og ble
lagmann i Eidsiva lagmannsrett. (Han administrerte dermed sakene).
Høyesterettsadvokat Jens Christian Hauge. Fra 1945 leder av
Erstatningsdirektoratet (ED).
Høyesterettsadvokat Sven Arntzen. Fra 1945 riksadvokat til
han måtte gå i 1946, etter avsløring av hvordan XU (amerikansk
etterretningsorganisasjon under okkupasjonen) i Oslo ble avslørt.
Andreas Aulie, Rikspolitisjef i 1945. Overtok Riksadvokat
stillingen etter Arntzen.
Det var altså N.S. sine verste politiske motstandere som
utarbeidet landssvikanordningene som inneholder brudd på 12 av Grunnlovens
paragrafer. Lovmakerne besatte så de viktigste stillingene innen rettsvesen og
politi. Det var ikke rart at de landssviktiltalte følte seg forhåndsdømt.
Elverumsfullmakten: Hambro
kom med fire forslag på møtet i Elverum. Tre ble enstemmig vedtatt, men den
såkalte Elverumsfullmakten ble ikke satt under
avstemning og således ikke vedtatt. Imidlertid henger denne på Stortinget med
Kongens stempel. Selv sa Hambro til Undersøkelseskomiteèn
at han ikke satte fullmakten under avstemning fordi han regnet med at
representant Førre ville reise en debatt. Det kom frem på Elverumsmøtet
at regjeringen etter paragraf 17 har anledning til å gi provisoriske
anordninger. At det etter paragrafen bare kan gis anordninger gjeldende handel,
toll, næringsveier og politi var noe av det Londonregjeringen overså, d.v.s. Trygve Lie trodde han kunne bytte ordet toll med
folk og da var alt i orden.
Representanten Førre (uavhengig etter 1939 da han brøt med
Arbeiderpartiet p.g.a. forlengelsen av
Stortingsperioden fra 3 år til 4 år) har i et intervju i Harstad Tidende
fortalt at det stenografiske referatet fra Elverumsmøtet
var korrekt. Men da han fikk tilsendt Stortingstidende var referatet fra møtet
forandret slik at hans protest mot fullmakten ikke kom frem.
Referatene er nå i orden, men fullmakten i glass og ramme
henger fremdeles på Stortinget.
Siste gang jeg hørte professor og jurist Johs. Andenæs
uttalte seg offentlig angående rettsoppgjøret, var da hans bok ”Det vanskelige
oppgjøret” kom i tredje opplag i 1998. ”Det kan se ut som om det ble brukt feil
lovanvendelse i rettsoppgjøret”. Sterke ord fra en gammel mann som var med på å
forme oppgjøret.
Rolv Olsen