|
|
||||||||
|
Bokomtale - Historien om NS-minister
Gulbrand Lunde |
||||||||
|
|
Om Vennetreff |
Bokomtale ved I.C.Stridsklev Triumf og tragedie. Historien om
NS-minister Gulbrand Lunde Denne boken hadde jeg forventninger til,
både fordi den handlet om Gulbrand Lunde, og fordi den var vanskelig å skaffe
i bokhandelen. Første
del er biografien om Gulbrand Lunde, skrevet av lektor Jan Magne Arntsen. Den
er relativt saklig. Men også han tar det som en selvfølge at Nasjonal Samling
nærmest var en avlegger av NSDAP, det tyske nazipartiet. Selv om han også
beskriver at det var kommunistpartiets oppfatning.(s.63). Arntsen ser ingen
forskjell på uttrykket ”parlamentarisk” og ”parlamentaristisk”. Norge
hadde et parlamentarisk styre også fra 1814. Det var først i 1884 det ble parlamentaristisk. Da gikk man bort fra Grunnlovens
opprinnelige tredeling av makten, til Stortinget, Kongen (= regjeringen) og
domstolene, til ”All makt i denne sal”, altså Stortingssalen. Da ble også
partiene skapt. Det
påstås (s.123) at det at Lunde 25.9.1940 tok imot stillingen som minister i
”Kultur- og folkeopplysningsdepartementet” innebar ”et fullstendig brudd, et
svik mot de lovlig valgte myndigheter.” Det er ikke diskutert om opprettelsen
av Administrasjonsrådet innebar det samme. Eller om Stortinget valgt for
1936-39 og regjeringen som utgikk fra den fortsatt var lovlig valgt i 1940,
etter at dette stortinget hadde forlenget sin egen periode med ett år. Det
nevnes heller ikke at en eksilregjering er uten myndighet i et okkupert land.
Der er det okkupasjonsmakten som regjerer. Men det fremgår at Lunde med sin
nasjonale holdning var en torn i øyet på tyskerne. Litt
artig er beskrivelsen av Lundes forhold til Geirr Tveitt(s.125). I følge
Terje Emberlands bok ”Religion og rase” var Geirr Tveitt en av Norges ca 5000 nazister. Som mange andre nazister, meldte han
seg ikke inn i Nasjonal Samling, og Arntsen regner Tveitt for et
antinazistisk korrektiv til Lunde! Mens Lunde like klart uttalte seg mot
nasjonalsosialismen. Ekteparet
Lunde omkom i en ulykke få timer før massearrestasjonen av jødiske menn
26.10.1942. Boken bekrefter mistanken om at tyskerne sto bak ulykken. Lunde
fikk den jødiske musikeren Ernst Glaser ut av landet. Forfatteren vet ikke
hvordan det gikk til at Lundes lærer, den jødiske professor Victor
Goldschmidt ble reddet(s.128). Svaret er at Quisling fikk ham løslatt etter
arrestasjonen i oktober 1942(se Adolf Hoel, Universitetet under
okkupasjonen), mens rektor Adolf Hoel fikk løslatt ham fra bryggen etter ny
arrestasjon rett før han skulle ombord på ”Donau” i november. Goldschmidt
vitnet i Hoels landssviksak. Det
nevnes at Lunde sparte Walter Fyrst fra å reise ut igjen som
frontkjemper(s133), angivelig fordi Fyrst ikke ønsket ”gjentakelse av
grusomhetene” i Ukraina. Fyrst har i sin selvbiografi ”Min sti” beskrevet
frontinnsatsen. Der skriver han, som andre frontkjempere som var der, at han
ble mottatt av lokalbefolkningen som befrier fra kommunismen. Og at han
forsto at mange jøder var kommunister og hadde gjort seg upopulære ved det.
Det han oppfattet av de som kom etter var at de satte opp skilt med latinske
bokstaver. Om
biografen viser liten forståelse for Lundes synspunkter, viser Thor Geir
Harestad en total mangel på ønske om forståelse. Han virker fornærmet over at
Lunde forbinder Arbeiderpartiet med kommunismen, noe som den forutgående
biografien gjør helt forståelig ut fra forholdene i Stavanger. Samtidig
fremstiller han Lunde som nazist, antisemitt og tyskerlakei. Det kan neppe
bli mer usant og politisk korrekt om en som var så i opposisjon til
okkupantene at han sannsynligvis ble drept av dem. Han
har rett på et punkt: Anklagene de to norske partene i mellom under 2.
verdenskrig er gjensidige. Det gjelder ikke bare ytringsfriheten, som var
begrenset i alle land, også for eksempel det nøytrale Sverige. Det
ville vært mer redelig å bruke de 72 sidene til å trykke opp igjen Gulbrand
Lundes ”Marxismens gift” på 60 sider. Så kunne folk ta et selvstendig
standpunkt til hva han mente. Men da ville det være fare for at de så hvor
mye det Lunde advarte mot som er innført. Her
er hva Nasjonal Samling mente:Nasjonal Samling
ønsket å løse mellomkrigstidens parlamentariske problemer ved å gå tilbake
til systemet fra før parlamentarismen ble innført i 1884. Det medførte at det
ikke skulle være partier, men at alle skulle samles i den samme nasjonale
enighet. De ville samtidig gjeninnføre Grunnlovens maktfordelingsprinsipp,
mellom parlament, regjering og domstoler. Både for å eliminere
motsetningene i arbeidslivet, mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og for å
gi grunnlag for valg til parlament, skulle det dannes yrkeslaug. Alle voksne
skulle kunne være med i yrkeslaug, organisert etter fag, uavhengig av
stilling og status, og med arbeidsgiver og arbeidstaker i samme organisasjon.
Fagorganisasjonsmedlemmene skulle velge representanter til tinget for en
bestemt periode. Representantene skulle likevel nårsomhelst
kunne tilbakekalles av sin organisasjon, hvis de sviktet. Regjeringen skulle
måtte gå hvis den fikk 2/3 av tinget mot seg. Særlige spørsmål skulle kunne
avgjøres ved folkeavstemning, og det skulle innføres oppløsningsrett for
tinget. Nasjonal Samling ville ikke være noen kopi av utlandet, av fascisme
eller nasjonalsosialisme og lignende. NS ville et nasjonalt demokrati og et
fritt åndsliv; et virkelig folkestyre og en virkelig frihet.( Vidkun
Quisling: Diktatur eller nasjonalt demokrati. Fritt folk 7.11.37) Gulbrand Lunde uttrykte i en brosjyre om
"Marxismens gift", utgitt av NS i 1934. Der siterte han fra
arbeideravisen 1.mai:20.6.1934: ”Til å føre krig mot en ytre fiende er både
hæren og marinen helt ubrukbare. ”. ”Det er vår oppgave å skape full klarhet
over at militærvesenets eneste oppgave er å verne kapitalistklassens
interesser mot det arbeidende norske folk. Det er alene derfor det
opprettholdes. ”Slik propaganda sørget for at Norge lå åpent for invasjon i
1940. I et okkupert land har okkupanten makten i følge folkeretten. Lundes
forsøk på å representere en motmakt i sine landsmenns interesse kostet ham
livet. I samme skrift siterte han "Nasjonal Samlings
vei”: Men hva skal vi gjøre for å ta kampen opp mot
gudløsheten? Hertil kan vi svare, at det viktigste er ikke i dette tilfellet
hva vi gjør, men hva vi er, og hva vi skal bli. Vi skal nettopp
bli det som marxistene håner og latterliggjør, og som også liberalistene gjør
narr av, nemlig kristne. Det er ikke vår tro som skal fornyes, men det
er de mennesker som angivelig har troen, men som ikke lever etter den. Hvis
vi alle var kristne i denne forstand, så ville marxismen forsvinne fra vårt
land av seg selv og all gudløshetspropaganda forstumme. Punkt 22 i Nasjonal Samlings program:
"Kristendommens grunnverdier vernes", inneholder først og fremst et
krav til oss selv. Kan vi oppfylle de krav kristendommen stiller, så
danner vi selv den sterkeste motvekt mot marxismen, og den nasjonale samling
kommer av seg selv." I bladet for
kristne NS-folk, 1.8. 1941 i en artikkel med tittel ”Hvorfor våre barn” om
mobbing av NS-barn, står også dette: Vi kan ikke med vår beste vilje ønske
tilbake en regjering som avgjort sto i direkte forbindelse med en
verdensomspennende antikristelig bevegelse og arbeidet på å avkristne vårt
kjære fedreland, erstatte Herrens bud med ny moral, og utrydde eller forringe
kristenlæren i våre skoler. Dette sa Øyvor Hansson, leder for NS-kvinnene i Oslo Byrett 29.9.1949:
”Etter Arbeiderpartiets store kursendring etter okkupasjonen, ble der satt
opp et samarbeidsprogram for samtlige politiske partier i Norge. Dette
program er i hovedsaken det samme som Nasjonal Samlings. Jeg vil da spørre:
Kan jeg dømmes for å ha arbeidet for dette program? Og m.h.t spørsmålet
nazist: Kan jeg etter norsk rett pådømmes en politisk oppfatning som jeg
aldri har hatt og aldri kommer til å få?” Gulbrand Lundes sønnesønn forteller hvordan
det gikk med familien etter at ekteparet Lunde døde. Han var vel ikke blitt
spesielt godt opplyst, siden han som gutt følte seg forpliktet til å være for
tyskerne, som etter all sannsynlighet hadde tatt livet av besteforeldrene.
Han mener feilaktig at biskop Frøyland var medlem i Nasjonal Samling.s.270
Ingen protesterte tydeligere mot arrestasjonen av jødene enn biskop Frøyland
i direktesendt radiogudstjeneste fra Domkirken i Oslo 1.11.1942. S.273. ”Til slutt lyt eg nemna endå ein ting som eg
tykkjer er syrgjeleg og som skjemmer folket vårt: Framferdi vår mot folk av ei
onnor rase og ei onnor tru, innom våre eigne grenser. Eg kjenner
med bunden av samvitet mitt til å segja dette. Og
eg gjer det om det så skal koste meg aldri så mykje. Er det rett å skjera
alle yver ein kam og straffa dei uskuldige med dei skuldige? Me er då
nordmenn! Me er då kristne!” Presten Hansteen tok anstøt av at tidsskriftet Ragnarok kom ut, men at ”Kirke og Kultur” ikke gjorde
det. Ragnarok:
Det var et nazistisk tidsskrift (altså i opposisjon til Nasjonal Samling).
Men tyskerne likte det. Se http://no.wikipedia.org/wiki/Ragnarok_(tidsskrift)) Kirke og kultur hadde Eivind Berggrav som redaktør. Her
er NS-folks vurdering av ham og av kirkekampen: NS-folks oppfatning av
kirkekampen ble oppsummert av Odd Melsom (død 1978), presseleder i LO i to år
fra 1.3.42 i hans bok om temaet utgitt i 1980: "Den aksjon Terboven innledet allerede
i sin tale ved statsakten 1.februar- som til alminnelig forbauselse og
indignasjon fra NS-medlemmene ikke la hovedvekten på den nye statsordning,
men på voldsomme angrep på biskop Berggrav - den var en omhyggelig utarbeidet
plan for å bringe Quisling og hans norske regjering i miskreditt i Berlin og
dermed styrke Terbovens egen stilling. Han var jo en klar motstander av en
fredsslutning mellom Norge og Tyskland, som var en forutsetning for Quislings
regjeringsovertagelse, og som ville gjøre slutt på Terbovens stilling i
Norge. Han visste at man i Berlin absolutt ikke ønsket noen kirkestrid, det
være seg i Norge eller noe annet sted. Det er også grunn til å anta at han da
han i sin tale hadde gjort Berggravs stilling uholdbar, ble han (Terboven)
kontaktet fra kirkelig hold om hvorledes okkupasjonsmakten ville se på og
behandle embetsnedleggelser fra presteskapets side. Til det skal han, eller
vel rettere hans representanter, ha svart at det ikke ville bli behandlet som
vanlig streik, som var underlagt dødsstraff. Da så biskop Berggrav insisterte
på å trekke også de andre biskoper og prestene med i sitt eget forestående
fall og fikk biskopene til under et meningsløst påskudd samlet å søke
avskjed, hadde Terboven oppnådd det han ville" (Odd Melsom ”Fra kirke-
og Kulturkampen” s74-75). Første nummer i 1945 av Kirke og Kultur
inneholdt ”Folkedommen over NS”. Fortellingen om etterkrigsoppgjøret med
familien Hansteen/Lunde, er typisk, og ikke spesielt ille. Men den medvirket sannsynligvis til sogneprest
Eystein Poulsens skepsis, som kom til uttrykk i skriftet ”Den nådeløse
rettferdighet, betraktninger omkring rettsoppgjøret ” som kom ut i 1947. I.C.Stridsklev |