|
|
|||||||||
|
PRESTEN
SOM VILLE NAZIFISERE NORGE EN BIOGRAFI OM SIGMUND FEYLING |
|
||||||||
|
|
|||||||||
Boktittelen er
programerklæringen for boken. Både forfatteren og hans kone ønsket å fjerne
bildet av Feyling i kirken i Egersund, der forfatteren beskriver Feyling som
en populær og bibeltro prest/prost i 15 år frem til 1941. Menigheten har hatt
anstendighet nok til å la bildet bli hengende. Boken bærer preg av det
ensidige kildeutvalget, selv om Feyling også selv er referert. Blant kildene
er nevnt avisen «Land og Folk», et dansk kommunistblad, og ikke bladet til
medlemmene av Nasjonal Samling i etterkrigstiden, kalt «Folk og Land». Der
har forfatteren lest nekrologen, men det virker ikke som han har lest mer om
forholdet mellom Nasjonal Samling og kirken under og etter okkupasjonstiden i
det bladet. Blant bøkene han har som kilder mangler
både Finn Thranas «Vi ville et land som var frelst
og fritt» og Odd Melsoms «Fra kirke- og kulturkampen under okkupasjonen».
Riktig nok har boken et kapitel om «Feyling – slik han så det. Uriaspostens
dilemmaer og utfordringer»: »Når Kirken
etter embetsnedleggelsene ble kalt «nazistkirken», fant Feyling det dypt
urettferdig. Kirken ble på ingen måte påført noe av nazismens ideologi. Den
hadde Feyling tatt avstand fra hele tiden, noe som også gikk fram av hans bok
«Stat og Kirke» samt hans artikler i «Meddelelsesblad for den norske kirke».»
s.192 Til tross for det heter altså boken «Presten som ville nazifisere Norge.» Berglyd kaller hilsenen «Heil og sæl»
nazistisk. S.51. Dette er den gamle norske hilsenen som betyr «Måtte du få være et helt og et salig menneske», og bedre ønsker skal
man lete lenge etter. NS-folk oppfattet også den tradisjonelle hilsen med
åpen, fremstrakt høyre hånd (sverdhånden) som en fredshilsen, i motsetning
til andres knyttneve, eller den underdanige hattesvingingen.
På s.172 står gjengitt anklagen
mot Feyling om at han skulle ha innført hedenske symboler i
skoleundervisningen, noe han selvsagt holdt for helt hårreisende. I følge
minister Prytz i FF i anledning NS 10-årsjubileum 17.5.43 står beskrevet
hvordan Olavs/Solkorset var tatt direkte fra Hellig-Olavs skjold slik det er
fremstilt på Olavsantemensalet i oktogonen i Nidarosdomen.. På s.59 påståes det at Feyling i sin kristendomslærebok i skolen skulle være flere likhetspunkter med NS’ partiprogram. Etter som NS-programmet ifølge Frank Aarebrot var det minste felles multiplum av øvrige partiprogrammer, bortsett fra at de som de første ved siden av Kr.f hadde en kristendomsparagraf, burde ikke det være så ille.
Berglyd nevner at Feyling oppfattet
det slik at Berggrav hadde anerkjent den nye tingenes tilstand, da Berggrav i
september 1940 endret kirkebønnen og utelot bønnen for kongen og regjeringen.
s 180. I følge s.65 styrket dette Feylings oppfatning om at han hadde gjort
et rett valg ved å stille seg på okkupantenes side.» Men hadde Feyling gjort
annet enn å erkjenne internasjonal lov som ga okkupanten all makt, mens
NS-myndighetene mente å representere et forsvar for nordmenns interesser i
denne situasjonen? I hvor høy grad Feyling og Berglyd var klar over andre fakta om Berggrav, som at
Berggrav hadde vært på besøk hos Göring i januar 1940, at Berggrav 15.4.1940
reiste til Krokskogen med tysk følge for å tilbakekalle norske soldater
og få dem til å avstå fra å kjempe. Dagen etter talte han i NRK og det ble
gjengitt i Aftenposten slik at minister Koht fra BBC 5.5.40 i London reagerte
slik: «Enda
våger den tyske regjering gjennom biskop Berggrav i Oslo å sende ut
oppfordring til det norske folk om at det ikke må bryte folkerettsreglene for
krig under sin motstand mot brutaliteten og å oppfordre alle fredelige
borgere til å være trygge. Det er synd og skam at en høy norsk embetsmann har
kunnet la seg drive til å forkynne slike løgnaktige påstander.” 11.mai
1940 var Terbovens eneste tiltredelsesbesøk til Berggrav, sammen med Hans Delbrügge som refererte:” Samtalens forløp, som stort
sett bare hadde karakteren av gjensidig høflighet, synes jeg var tilfredsstillende
som en begynnelse.” (Tor Bomann-Larsen Æresordet Oslo 2011 s.490-1.) Berglyd hevder .s.133:at «Berggrav var mot enhver form for rasisme-
Som biskop i Hålogaland (1928-37) deltok Berggrav ivrig i
fornorskingspolitikken av minoritetene, ikke minst kvenene.(Eriksen, Knut
Einar og Niemi, Einar. Den finske fare. Sikkerhetsproblemer og
minoritetspolitikk i nord 1860-1940.
Oslo: Universitetsforlaget. 1981.s.224-243 Bente
Persen: ”At bringe dem fram til mands modenhet” En studie
av fornorskningen av samene i Porsanger, 1880-1980. Masteroppgave
i kulturhistorie Institutt for kulturstudier og orientalske språk Det
humanistiske fakultet UNIVERSITETET I OSLO Høst 2008 s.6-7) Samtidig
hevder han s.130: at «Quisling forsvarte krystallnatten» Quisling ble
24.11.1938 referert i Bergens Aftenblad med at «Han ville ikke optre som forsvarer av det som i øieblikket
skjer i Tyskland.» Oscar
Handeland beskriver forholdene rundt Kirkekampen i Norge (i”Kristent
samråd i Kirkekampen” s.34-5): ”Men framfor alt hadde han(Berggrav) lært av
de mistak den evangeliske kirke i Tyskland gjorde i striden med naziveldet.
Den var for passiv og sein i vendingen. Nazistene slo alltid til først. De
kristne fikk snaut tid til å dra pusten mellom knyttneveslagene. I Norge kom
det ikke til å gå slik. I de avgjørende nappetak slo de kristne til først. De
handlet etter regelen om at angrep er det beste forsvar.” Berglyd har rett i at
hverken minister Skancke eller Lunde ville ha kamp
med Kirken s.64. Det var Quisling, Feyling og vanlige NS-medlemmer enige i.
Men Feyling opplevde at Kirken valgte konfrontasjon i stedet for dialog.
Feyling mente at biskopenes embetsnedleggelse var et misgrep. Biskopene hadde
ikke forsøkt å komme på talefot med departementet på forhånd. S.81 For
at Kirkekampen skal gjelde for berettiget og aktverdig, er det vel nødvendig
at Nasjonal Samling skal gjelde for nazistisk. Og at Feyling angivelig «innså
at tyskerne ikke hadde slått seg til ro med en militær seier – de ville ordne
det norske samfunnet etter nazistisk mønster, noe han Feyling ville være
delaktig i» s.56. Berglyd beskriver s.86 at Feyling
ikke forsto kirkekampen. Quisling hadde jo gitt garantier for at kirken
skulle beholde sin frihet til å forkynne Guds Ord og forvalte sakramentene I
følge Melsom s.74-75 og Thrana s.181 anså
medlemmene av Nasjonal Samling Kirkekampen som et samarbeid mellom Berggrav
og Terboven. At Berggrav ble beskyttet av tyskerne nevner Berglyd
både i forbindelse med at biskopene hadde sendt ut hyrdebrev s.72: og at s.79
Himmler og Rediess fikk
Berggrav løslatt til hytten i Asker. Feyling
derimot opplevde at hans «Kirkelig hvitbok» om kirkestriden ble stanset av
tyskerne s.91.etter at Berggrav hadde tatt kontakt med Terboven. Så
man kan virkelig undres over hvem det var som hadde det beste forholdet til
Terboven. Feyling
undret seg med god grunn over om det lå innenfor en biskops sjelesørgeriske
oppgaver når Berggrav hadde brukt tiden til sin gjerning som tilsynsmann
medvirket til opprettelse av Administrasjonsrådet, forhandlet med tyske
myndigheter og deltatt i Riksrådsforhandlingene. Var Berggravs politiske
hobby årsak til den beklagelige kirkekonflikt under okkupasjonen? S.215 Lærerne
– den ideologiske kampen Berglyd
nevner s.108 at «Utover høsten 1940 dukket hirdgutter i uniform opp i ulike
skolemiljøer. Hirdguttene opptrådde svært utfordrende overfor tidligere
kamerater og foresatte». Berglyd setter ikke dette
i sammenheng med at det samtidig ble skrytt både i Norsk Tidend
London og i New York Times om mobbing av barna til medlemmer av Nasjonal
Samling. Dette var fortvilte forsøk på å beskytte mobbede NS-barn. Berglyd
går ut fra at meningen med Lærersambandet var å
«nazifisere» lærere og elever. NS-folk flest opplevde fra 1930-årene det å
bli kalt «nazist» som hets, og at de ble pådømt sosialistenes
internasjonalisme. Berglyd går ut fra at Feyling
aksepterte Tysklands nazisme, til tross for Feylings eget utsagn (s.20-21,
192). Berglyd
tror også at det ble vedtatt en fullmakt til Regjeringen på Elverum som gikk
ut over det Stortinget kunne vedta i følge Grunnlovens § 17. s.32. Lærersambandet skulle representere
det første lauget som forberedelse til det valget som skulle vært
holdt i 1939. Det at Norge i 1940 lå åpent for invasjon, så NS-folk på som
det endelige bevis på at parlamentarismen og partiene, innført i 1884, 70 år
etter Grunnloven, medførte svake regjeringer og ubrukelig forsvar. NS var
ikke som Berglyd påstår antiparlamentarisk, s.108. Det riktige er at
Nasjonal Samling var antiparlamentaristisk, og ikke
ville at en regjering skulle gå før den fikk 2/3 av representantene mot seg.
FF.nr 28 1937. De ville tilbake til 0-partisystemet og mente at
”Bondeparagrafen” i Grunnloven, som fastslo at 1/3 av representantene skulle
komme fra landdistriktene, betød at Stortinget skulle velges ut fra
yrkestilhørighet. Derfor skulle alle voksne tilhøre et ”laug”, der alle
tilknyttet bransjen var med, uavhengig av status
ellers. Quislings statssekretær Finn Thrana
beskriver i sin bok ”Vi ville et land som var frelst og fritt” innføringen av
”Lov om ungdomstjeneste.” Berggrav hadde i 1940 et langt bedre samarbeid med
Terboven enn NS. Begge var imot Quisling. Terboven startet kirkestriden med
sin tale ved Statsakten 1.2.1942. Der angrep han Berggrav i stedet for å
fortelle det som var avtalen: At det etter et par måneder skulle komme en
fredsavtale, som ville gjøre slutt på okkupasjonen av Norge, og gjøre
Terboven og øvrige tyskere overflødige i Norge. Norske soldater skulle brukes
til å forsvare Norges nøytralitet. Det er riktig at ”Lov om nasjonal ungdomstjeneste” av
5.2.1942 var et tysk initiativ, fra Terboven. Quisling ønsket ikke noen
motsetning med tyskerne i de par månedene han regnet med var igjen av
okkupasjonen. Nasjonal Samlings Ungdomsfylking (NSUF) var imot, og anså at
det var umulig å gjennomføre loven.
Særlig ministrene Stang og Lunde var meget betenkt. Minister Stang lot
seg intervjue 7.2. der han bl.a. sa: ”Foreldrene skal ikke være redd for at vi vil ta barna
deres bort fra hjemmet. Tvert imot er det vår oppgave å føre dem tilbake til
hjemmet og lære dem hva et godt hjem betyr for dem, og hvilke forpliktelser
det gir» Han understreket også at loven ville bli gjort gjeldende for
begrensede områder og aldersklasser etter som det viste seg hensiktsmessig.
Ingen var forpliktet til å melde seg til tjeneste før det ble utsendt særlig
beskjed. Motstanden ga Terboven grunn til å forbli i Norge. Kirkenesferden
sto Terboven bak. Han hindret også at lærerne fikk komme hjem så snart de
hadde underskrevet på at de ville stå i Lærersambandet. Ved
at de kristne «I de avgjørende nappetak slo til først» og «handlet etter
regelen om at angrep er det beste forsvar” ble kanskje Kirken i Norge likt
sitt fiendebilde. De kristne i Nasjonal Samling skjønte aldri berettigelsen
av Kirkekampen. Deres symbol var Olavskorset, ikke Hagalrunen. Heller
ikke jødene kunne forestille seg hvilken skjebne nazistene hadde tiltenkt
dem. Som de nasjonalister de var, gikk Feyling og andre medlemmer av Nasjonal
Samling ut fra at jødene skulle få sitt eget land. Det var kanskje heller
ikke så dumt at det var innenriksministeriet som bestemte hvem som skulle
gjelde for jøde, s132, siden innenriksminister Hagelin selv var kvart jøde.
(Nina Drolsum Kroglund: Hagelin Quislings høyre hånd
s. 17.). Berglyd nevner også inndragningen av
jødenes formue. Han nevner ikke at alternativet var at tyskerne overtok disse
verdiene, at hver jøde hadde sin konto og at disse verdiene sto urørt fram
til frigjøringen.(Svinndal) Feyling
oppfattet Norges Røde Kors som en dekkorganisasjon for jøssinger.s.211 Norges
Røde Kors bekreftet etter krigen at det var nettopp det særlig Hjelpekorpsene
hadde vært. Ofte var lederen for Milorg identisk med lederen for
hjelpekorpset. Se «Med rett til å hjelpe» Eldrid Mageli
s.189, 417 + «Våre falne». Av de 21 fra Norges Røde Kors som falt, falt bare
3 i tjeneste for Norges Røde Kors, to falt under kampene våren 1940, og en i
sanitetstroppen ved Holen skole 4.10.1944. To
andre ble tilfeldige ofre under kampene våren 1940. De øvrige døde i
forbindelse med motstandsarbeid, en ble henrettet etter mord. Feyling
ble (s.175) anklaget for å ha skrevet brev om at tyskerne ville inndra
kirkeklokkene og bruke dem til våpen. Det nevnes ikke at minister Blehr
reddet kirkeklokkene. Holland, som ikke hadde noen Quislingregjering,
mistet sine. Som
de fleste medlemmer av Nasjonal Samling mente Feyling at NS gavnet Norge og
slett ikke at han støttet fienden. Tvert imot hadde han vært med på å trygge
kirkens fremtid, ved å sikre kirkelige fond, prestegårder og skogeiendommer
for Kirken. S.199. Han ante ingenting om tortur og mishandling. s.206. Også
som de fleste NS-folk anså Feyling 204 det såkalte landssvikoppgjør ulovlig
og derfor ugyldig. Eksilregjeringen var rettslig avskåret fra å blande seg
opp i siviladministrasjonen i Norge. Den lå under okkupasjonsmakten ifølge
Haagkonvensjonen. I første omgang
hadde okkupantene overført dette ansvaret til Administrasjonsrådet, 25.9.1940
til de kommissariske statsrådene. S.204. Krigen hadde opphørt sommeren 1940. Det
virker ikke som om Berglyd finner det bryet verd å
komme med motargumenter. Det er likevel prisverdig at han gjengir Feylings
synspunkt på disse områdene. Det ser ikke ut til at Berglyd
har fått med seg at de fleste NS-medlemmer delte Feylings oppfatninger på
disse områdene. Feyling
hadde aldri tenkt seg muligheten av en rettssak. Sannheten ville sikkert
seire.s.165. Det ser smått ut. IC Stridsklev |