|
|
|||||||||
|
Historielogikk? |
|
||||||||
|
|
Om Vennetreff |
||||||||
Historielogikk?
En historie om historien til Carl
Fredriksens Transport
Hvis man etter 2.
Verdenskrig ville gjelde for helt i Norge, var det to organisasjoner man ikke
måtte kritisere: Arbeiderpartiet og Milorg. Kritiserte man
Arbeiderpartiet eller Milorg, fikk man ikke gjelde for helt, uansett hva man
måtte ha gjort av heltegjerninger. Eksempler er general Fleischer, oberst
Eriksen på Oscarsborg som stanset ”Blücher”. Han ble utsatt for to
granskningskommisjoner og kom i æresgrav 20 år
etter sin død. Det samme gjelder oberstene OH Langeland og Svein Blindheim. I
tidsskriftet „På jakt og vakt“ som utgis av Historielaget Grefsen, Kjelsås og
Nydalen står i nr.2, 2012 den politisk korrekte fortellingen om de eneste
jøder man vet er drept av nordmenn: „Feldmannsaken“. http://historielaget-gkn.no/pdf/12%E2%80%932%20Feldmann.pdf Forfatteren, Finn Geiran,
forteller at allerede 22.10.42, var det risikabelt for jøder å ta toget til
Halden. Han forteller at flyktningelosen, milorgmannen Karsten Løvestad skjøt en politimann som skulle kontrollere
papirer. Han nevner ikke at politimannen var ubevæpnet. Losen satt i kupe med
to jøder. Den ene var Hermann Feldmann, den andre
Willy Schermann. De hoppet av toget i fart, ble
skadet og dro hver sin vei. Geiran gir lokalbefolkningen skylden for at ikke
bare disse to jødene og flyktningelosen ble tatt, men at også de andre jødene
i transporten som ikke visste om drapet ble tatt straks etter drapet. I motsetning til det Geiran
forteller, sto det i avisene at alle de tre arresterte var enige om at det
var flyktningelosen som skjøt. Men i avisene sto det også at de var foretatt
flere arrestasjoner, angivelig som del i oppklaringen av drapet. De første
som ble arrestert, var familien til Schermann. Så
ble alle mannlige jøder over 15 år arrestert. Geiran forteller at Hermann
Feldmanns foreldre hadde ”fått tips fra en
forretningsforbindelse om en annen fluktmulighet. Den gikk over Trøgstad i
Østfold etter en rute som var lagt opp av en organisasjon med dekknavnet
”Carl Fredriksens transport”. ” Gid det var så vel!
Da hadde vi neppe hatt noen Feldmannsak. De kom
ikke til gartneriet til Syversen, der transportene til ”Carl Fredriksens
transport” begynte, men til gården til losen som hadde skutt politimannen,
Karsten Løvestad, der de traff hans bror. De ble
enige om at broren og hans kamerat, også i Milorg, skulle få dem over til
Sverige. I stedet begikk de to overlagt rovmord på ekteparet. De tok med seg
ekteparet og telefontråd til Skrikerudtjern (ikke Skriktjenn) slo dem bevisstløse, og bandt stener til dem
og senket dem i vannet etter å ha fjernet de verdiene de bar med seg. Geiran skriver: ”Saken kom
opp for lagmannsretten i Sarpsborg i 1947. Grenselosene ble til manges
overraskelse frikjent. De hadde jo innrømmet mordene, da saken ble
etterforsket. Dermed brøt levenet løs. Flere tunge aktører i hjemmefrontens
ledelse hadde vitnet til grenselosenes fordel. Noen av dem hadde selv
benyttet Carl Fredriksens Transport og hadde berget livet ved hjelp av de
tjenester som denne organisasjonen hadde ytet. Det var hevet over tvil at de
to losene hadde gjort et fremragende arbeid for å redde mange liv, med egne
liv som innsats.(?) At de falt for fristelsen
til å forsyne seg med en sum penger når mordene likevel var nødvendige(?),
ble det sett gjennom fingrene med. At de senere ble dømt for underslag av 12000 kroner, hører riktignok med til historien, Det gav
dem noen måneder i fengsel som allerede var sonet da dommen falt. ” ”Det har også blitt antydet
at saken var styrt ovenfra. Hjemmefrontens ledelse hadde riktignok trukket
seg tilbake og hadde ingen offisielle verv lenger, men hadde fortsatt
betydelig tyngde i mange saker som angikk krigen i Norge.” Det ble påstått at
det var riktig å drepe flyktninger hvis det var fare for å avsløre en
flyktningerute. Men Carl Fredriksens
Transport var ikke anklaget i Feldmannsaken: De var
vitner for aktoratet i en sak mot de to Milorgmenn. Attpå til skrev de i
Dagbladet hva de mente. Det ble ikke tilgitt. De ble glemt til Nyttårsaften
2008, da det var en stor artikkel i Aftenposten. Der fremgikk det at selv
ikke jøder som ble reddet, kjente til dem. Da var alle i Carl
Fredriksens Transport døde, og kunne ikke lenger betakke seg for å bli
innlemmet i Milorg, som fikk del i æren for deres innsats. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Sterkt-mote-med-en-ukjent-fortid-6607268.html I artikkelen til Geiran får
de attpå til skylden for Feldmanndrapene. „Flyktningeførerne
Motzfeldt & Co. Feige mennesker som skryter Den 22. oktober 1942 skulle
medlemmer av en flyktningehjelpeaksjon, bl.a. Karsten og Haakon Løvstad, føre
ca. 20 jøder over til Sverige. Jødene og et par flyktningeførere
satte seg på toget som gikk til Halden. Reisen til Halden kunne
vært ufarlig. Noen jødeforfølgelse var ikke satt i gang i Norge, Jødene var
ikke ettersøkt. Og Halden lå utenfor grensesone Øst. Men, ja det fantes
dessverre et ”men”. Flyktningeførerne var litt for glade i brennevin. Og da
grensepolitimann Hvam kom inn på toget, så en full
flyktningefører rødt. Han eglet seg inn på Hvam som
naturligvis ble arg. Og dermed oppsto fare for flyktningeførerne og
organisasjonen deres. Motzfeldts instruks for
farefulle situasjoner kunne av gode grunner ikke komme til anvendelse denne
gang. Flyktningene satt nemlig i andre kupéer og var helt utenfor
fyllebråket. Det var ingen sjangse til å få skutt
dem. I stedet ble Hvam skutt, hvorefter
flyktningeførerne hoppet av toget for å redde seg selv. Flyktningene lot de
gå pokker i vold. Ja, så fikk vi jødeforfølgelsene da. Ansvarsløse flyktningeførere hadde gitt nazistene et velkomment
påskudd til å lage et helvete for en hel befolkningsgruppe. Hva foretok så
organisasjonens sjef, hr. Motzfeldt seg? Jo, han ga
ordre om at alt flyktninghjelpearbeide skulle
innstilles. Han mente vel det måtte være nok at organisasjonsmedlemmer hadde
skaffet jødene en forfølgelse på nakken, om organisasjonen ikke også skulle
forsøke å redde jødene. Akkurat da alt burde settes inn på å redde de mest nødstilte
av alle nordmenn, jødene, fra et uhyggelig helvete – akkurat da gir Motzfeldt
ordre til å innstille virksomheten. Tross at hans egne folk bar skylden for
at forfølgelsene kom så brått i oktober 1942. Heldigvis fantes det
såkalte private organisasjoner som reagerte annerledes. Jeg skal her nevne
den jeg kjenner til ”Carl Fredriksens transport”. Vesentlig rekruttert fra
Transportformidlingen avd.1, Maridalsveien, Oslo – ledet av gartner Rolf
Syversen (skutt på Trandum), politibetjent Alf Pettersen og undertegnede. Jeg
kan nevne at en mann av gruppen vår alene bragte ca. 500 jøder (hele, halve
og kvart) over til Värmland i løpet av 6 uker. Og det samtidig med at han
kjørte hundrer av andre nordmenn over grensen, for eksempel mil.org.-stifteren O. Berg og flere andre
høye offiserer. La meg til sammenligning
referere litt fra mil.org-boka
”Usynlige veier”. Det heter der, side 178: ”Eksporten av mil.org-karer i denne tid var i alminnelighet
gjennomsnittlig fra 4 til 8 personer i uken (høsten 1942). Mil.org eksporterte jo vesentlig egne folk
som måtte reise fordi de var i faresonen som følge av sitt arbeid.” I lagmannsretten i
Sarpsborg opplevde man noe lite smakfullt: Motzfeldt og Co., som bevislig
hadde flere uhell på sine små filleruter i denne tiden, unnså seg ikke for å
kritisere en av politibetjent Pettersens turer som uforsvarlig. Pettersen som
uke etter uke uten uhell kjørte gjennomsnittlig 175 flyktninger pr. uke denne
tiden. Det er på høy tid at
myndighetene tar seg en tur til Långvassdalen i
Värmland og hører etter hvor mange jøder ”Carl Fredriksens Transport” bragte
over grensen der. Deretter kan de regne ut hvor mange jøder det blir igjen på
deling på de andre milorg og sivilorganisasjonene til sammen i distriktet. Motzfeldt og Co.s forhold til jødeforfølgelsene er verd å merke seg
når en skal vurdere deres vitneprov i Feldmann-saken.
Burde ikke Motzfeldt selv ha sittet på tiltalebenken? Det er trist å høre
feige mennesker skryte av at de er helter og male rosenrød farge på kamerater
som er likeså feige. Dette bør en ha klart for
seg når en skal diskutere Feldmann-saken, den nest
største skamplett Motzfelds karer har satt på
norske flyktningeføreres historie Oslo den 4. september 1947. Denne historien er klippet
fra Norges
skjebne i to verdenskriger |