Himmlers Valkyrier – frontsøstrene på Østfronten

av/Erik Gripp Bay

 

 

Hjem

Nyheter

Bøker

Avisartikler

 

Om Vennetreff

Referater

Filmer

Lydopptak

 

Himmlers valkyrjer av Eirik Gripp Bay (Innbundet)

 

Himmlers valkyrierFrontsøstrene på Østfronten.

En ond bok. Av Eirik Gripp Bay:

 

Boken er en bearbeidelse i samarbeid med HL-senteret av forfatterens masteroppgave i historie av 2014. Her gjøres frontsøstre (med-) ansvarlige for alt som kan tenkes av ugjerninger under andre verdenskrig.  Han nevner ikke at frontkjempere og frontsøstre som dro oppfattet folkemord i området som noe som hadde skjedd, ikke noe de skulle delta i: Holodomor, Stalins planlagte sultkatastrofe mot bøndene i 1932-33, da 7 millioner omkom. Nordmenn var særlig velkomne i området, fordi folk ennå husket Quisling/Nansens hjelp i 1921 da millioner døde av sult, men hundretusener ble reddet. Han nevner bare at utsulting av befolkningen var noe Himmler hadde planlagt. 

 

Gripp Bay har i utgangspunktet gått ut fra at frontsøstrene var ”nazister” og rasister og gjerne krigsforbrytere, og leter etter alt som kan bekrefte hans teori. Frontsøstrene er trakassert nok fra før. Et eksempel er et innslag jeg tilfeldigvis hørte i NRK Telemark med Bernt Roughtvedt. Han hadde fått i oppdrag av Wiesenthalsenteret om å spore opp ennå levende krigsforbrytere i Norge. Utrolig beleilig, mens han var på luften fikk han angivelig inn en telefonsamtale om et ektepar, frontkjemper og frontsøster der ”frontsøster skulle ha vært med på eksperimenter på levende mennesker.” Vi hørte bare Roughtvedts side av samtalen. Dette var så usannsynlig at jeg spontant sendte inn en e-post til NRK Telemark og påpekte at dette var hets.  Men Gripp Bay tror på det.

Avstanden mellom Gripp Bays og frontsøstrenes oppfatning er tydelig s.217: Frontsøster Eva sier minneord ved 7 falne norske frontsøstres graver. De omkom da sykehuset de arbeidet ved ble bombet 10.9.1944. ”De ønsker bare en takk og det er at vi som ennå kan – reiser hit når vi er i Wien og bøyer våre hoder – og tenker på disse som ofret alt for fedrelandet og for et felles Europa. Og i beste Florence Nightingale stil arbeidet for en bedre verden.” ”Dette kan ikke stå uten kommentar”, skriver Gripp Bay. ”Når de kjempet for et ”felles Europa”, var det ikke et fritt, åpent og inkluderende Europa som dagens EU de hadde i tankene. Frontsøstrene ønsket utvilsomt å bidra til å gjenreise en norsk stat uten fremmede okkupasjonsstyrker. Målet var en sterk, ensrettet stat styrt av en tilnærmet allmektig fører hvor all uenighet og motstand var rensket bort. Som Sørlie skriver om i ”Solkors eller hakekors” var det snakk om et Norge ”der fellesnytten gikk foran egennytten, men der solidariteten hadde klare grenser. Særlig klar og utvetydig var eksklusjonene av jødene.” Eva og andre frontsøstre så nok for seg et Norge med adskillig mer åpenhet for andre synspunkt enn det de selv møtte i etterkrigs-Norge. Under verdenskrigen var det sensur, også i det nøytrale Sverige. Frontsøstre flest mente nok de hadde mer respekt for Grunnloven enn myndighetene etter krigen. Quisling så for seg et ”EU” med atskillig mer innflytelse for de små nasjoner enn det som er nå. https://norgesskjebne.wordpress.com/2017/06/21/quisling-forslag-til-fredsavtale-hosten-1939/

https://norgesskjebne.wordpress.com/2017/07/15/europapakten/

En frontsøster som Gripp Bay kjente til, men som betegnende nok ikke nevnes i boken, er Giselheid Saenger. Hun var datter til en jødisk lege i Fredrikstad. Hun ble først gravid med en frontkjemper, som falt før barnet ble født. Siden giftet hun seg med en annen frontkjemper.

De av frontsøstrene som var medlemmer av Nasjonal Samling, var ikke Himmlerister, men Quislinger. Quislings over 30 siders  ”Denkschrift über die russische Frage” av 2.2.1943 til Tysklands ledelse, ga oppskrift på hvordan seieren skulle sikres: ”Russland er et land man ikke kan erobre og holde besatt uten befolkningens egen støtte.” Den enkelte stat i Sovjet og det enkelte folks nasjonale frihet og selvstendighet måtte respekteres.  

Gripp Bay skriver at Reinhard Heydrich planla å drepe polske intellektuelle, s.109, uten å nevne at Sovjeterne myrdet over 24 000 polske intellektuelle som var offiserer og reserveoffiserer i 1940, derav 4400 i Katynskogen.

På s. 175 beskrives et lasarettog med 40 vogner som gikk fra Rostov-Don til Krakow. Den tok 3 uker. ”På turen døde bortimot en tredel av de sårede. Lasarettoget stoppet på flere stasjoner underveis, og de døde ble kastet av.” Og så skulle søstrene, en i hver kuvogn til å ta seg av de sårede tenke seg at døde langs jernbanen var drepte sivile, i den grad de hadde mulighet til å se ut?

Det virker også som om forfatteren mener at hadde en soldat deltatt i ugjerninger, ville det være et sjekketriks å fortelle frontsøstrene om det.

Fordi Gripp Bay ikke vet hva ”Mutterhaus” betyr, og tror det er et barnehjem eller lignende, gjør han frontsøstrene medansvarlige for ”Lebensborn”, og kidnapping av arisk utseende barn fra Øst-Europa.  s.239. Mange frontsøstre var den første tiden i Tyskland i et ”Mutterhaus.” Det er en kristen institusjon, vanligvis sykehus, som er drevet og ledet av kvinner. Det nærmeste man kommer noe slikt i Norge er Diakonissehuset Lovisenberg.

Forfatteren påstår også s.296 at i et Brennpunktprogram i 2013 i et intervju med en frontkjemper som ”forteller om når han og hans kompani stengte jødiske sivile inne i en synagoge og tente på.” Frontkjemperen var der som vakt. Det var en kirke, og de innestengte var ikke jøder. Han syntes det var ille, fordi han mente dette var familie til partisaner som var kommet seg unna(personlig meddelelse). Og partisaner, franctirører, har ikke krav på rettssak før de henrettes. Men nobelprisvinneren Svetlana Aleksejevitsj, forteller i ”Krigen har intet kvinnelig ansikt” om kvinner og barn i partisanvirksomhet. Selv spebarns bleier ble brukt til gjemmested når beskjeder skulle gis.

Gripp Bay mener man ikke bør lete etter fakta i Landssviksakene i Riksarkivet. Da risikerer man å undres over om den norske stat gjorde frontsøstrene urett. Selv mot falne frontsøstre reiste man sak for å inndra det de etterlot seg. Og man inndro midler fra nordmenn som satt i sovjetisk fangenskap uten å tenke på å få dem ut derfra. Er det noen som har betvilt historien om massedrap på jøder som har hatt min sympati, er det frontkjempere som er blitt beskyldt for å ha deltatt, i det minste sett på, og som ikke fikk høre om drapene før de selv var fanger etter krigen. Hadde frontsøstre fått lese denne boken, ville nok de også blitt i tvil. En tilhører spurte meg under presentasjonen av boken hvorfor de ikke angret. Svaret er at de ikke har kjent seg igjen i de offisielle historiene fortalt i etterkrigs-Norge. Knapt noen som var ved fronten ville kjent seg igjen i historien i denne boken. Deres historie har samfunnet rundt ikke villet høre. IC Stridsklev

https://www.startsiden.no/sok/bilder/?q=Himmlers%20valkyrjer