|
|
|||||||||
|
Bokomtale – Dommernes krig av Hans Petter Graver |
|
||||||||
|
|
Om Vennetreff |
||||||||
Bokomtale ved I.C.Stridsklev: .Den tyske okkupasjonen 1940-45 og den norske rettsstaten. Hans
Petter Graver Forfatteren
er undrende overfor hvor lite som er skrevet over dommernes forhold i Norge i
1940-årene. Samtidig mener han at dommene i etterkrigstiden var i samsvar med
folkemeningen. Han setter ikke dette i en sammenheng; at kritikk av
etterkrigsoppgjøret og de som gjennomførte det knapt ble trykket i vanlige
media. Blad som uttrykte slik kritikk ble stanset eller hindret solgt, og
kritikerne ble til dels rettsforfulgt i etterkrigs-Norge, eller på annen måte
hindret i å komme til orde. For å komme til orde, måtte man dele ”folkets
alminnelige rettsfølelse”. Man må kanskje være dekan ved det juridiske
fakultet i Oslo for å kunne gi ut en såpass kritisk bok. Norge var det eneste landet der
dommere ble straffedømt etter krigen. Det var bare nordmenn som ble dømt,
ikke tyske dommere. Det til tross for at 273 nordmenn ble henrettet etter
tysk dom (+92 uten dom) og 19 henrettet etter norsk dom i okkupasjonstiden,
de fleste av disse etter at Karl Marthinsen ble likvidert 8.2.1945. Dommerne
i Folkedomstolen ble dømt til bl.a. tvangsarbeid i 12 og 15 år, til tross for
at de dømte så mildt at Terboven i realiteten avsatte den etter at de nektet
å idømme dødsstraff. Strengeste dom var på 4 års fengsel. På den annen side
hjalp Terboven Berggrav mot Folkedomstolen da han var anklaget for falsk
forklaring. Det var
bare Høyesterett som protesterte mot okkupasjonsmaktens rett til å gi lover. Før
Høyesterett gikk av 12.12.1940 hadde de skjerpet straffene mot folk som hadde
gått til voldelig angrep på et NS-møte i Porsgrunn 12.6.1940. Øvrige
domstoler og jurister fulgte regimets lovgivning, også den som gikk ut over
den folkerettslige kompetansen. En stor del av undertrykkelsen av motstanden
i Norge skjedde ved bruk av påtalemyndighet og domstoler. De formelle
krav til lov og dom var oppfylt. Avgjørelsene
til den kommisariske Høyesterett ble vanligvis
stående. Det virket ikke som om den kommisariske
høyesterett var strengere overfor jødiske tiltalte enn andre i de få sakene
hvor de kunne være aktuelt. På den annen side adlød de fleste norske
sorenskrivere lydig en oppfordring om å skaffe justisminister Riisnæs en
oversikt over fast eiendom som tilhørte personer av jødisk tro eller
avstamning. Forutsetning for at sorenskrivere skulle avsettes etter krigen
var at de var dømt for landssvik, uavhengig om de hadde handlet til fordel
for landsmenn. Det ble
ikke rettet kritikk mot de ordinære norske domstolene etter frigjøringen for
at de hadde bidratt til å gi NS-regimet legitimitet ved å håndheve
rettsreglene de utstedte uten å protestere. Etter
krigen godtok dommerne avvik fra alminnelige rettsprinsipper for å få
straffet landssvikere Domstolene
under rettsoppgjøret var preget av okkupasjonstiden og ble selv del av
undertrykkelsen av en politisk bevegelse. Det kan vel også hende at en del
følte de måtte ”rehabilitere” seg etter å ha dømt motstandsfolk i
okkupasjonstiden. Graver
nevner brudd på 3 grunnlovsparagrafer: § 17: Kongen kan give
og ophæve anordninger, der angaae
Handel, Told, Næringsveie
og Politie; dog maa de
ikke stride mod Konstitutionen og de af Stortinget givne love. § 96:
a)Ingen kan dømmes uden efter Lov, eller straffes uden efter Dom. b)Pinligt
forhør må ikke finde sted. § 97 Ingen
Lov maa gives tilbagevirkende kraft. Etter
okkupasjonen ble medlemmene av Nasjonal Samling undertrykt av det ordinære
rettsapparatet. Det skjedde under forhold som satte skillet mellom
lovgivningsmakten og den dømmende makt til side, og hvor domstolene unnlot å
ta stilling til proporsjonaliteten i de tiltakene som var vedtatt av
regjeringen på nødrettsfullmakter. Det ble ikke satt skille mellom å gjøre
unntak fra aldersgrenser til høyesterettsdommere og
innføring av dødsstraff. Domstolene foretok ingen uavhengig
etterprøving av lovgrunnlaget for viktige deler av landssvikoppgjøret De som sto
bak Landssvikanordningen; Paal Berg, Erik Solem, Ferdinand Schjelderup og
Sven Arntzen, var også i fremste rekke for å gjennomføre den. De var i
virkeligheten inhabile. Det ble
dømt etter §86 i straffeloven som lyder: "Med
hefte i minst 3 år eller med fengsel fra minst tre år til på livstid straffes
den som rettsstridig bærer våpen mot Norge, eller under en krig hvor Norge
deltar, yter fienden bistand med råd eller dåd, eller svekker Norges, eller
en med Norge forbunden stats stridsevne". Graver
mener at Norge til tross for kapitulasjonen 10.6.1940 og at ”Faktisk
sett hadde regjeringen gitt opp striden da den reiste til London”, likevel
fortsatt var i krig til 8.5.1945. Han mener imidlertid at det var en ganske
indirekte sammenheng mellom NS-medlemsskap og
bistand til tyske okkupanter. Loven krever også subjektivt forsett. Dette
forsettet kunne ikke fingeres ut fra hva gjerningsmannen ”måtte forstå”. Men
det ble det, og det ble gjentatt i hver eneste dom, uavhengig av hva tiltalte
argumenterte. Hadde han gode argumenter, ble dommen vanligvis strengere.
Graver mener at ”Rettsapparatet skal ikke brukes av staten til politiske
formål som å ramme politiske motstandere eller holde opposisjon i sjakk”. Graver
konkluderer med at” Den norske jussen fylte ikke sin oppgave som rettsstatens
vokter, men overlot rettstatens skjebne i hendene til den utøvende makten.
Dommerne svikter sin oppgave om de ikke gir beskyttelse til de mest utsatte i
krisetider.” Det
fremgår at Quisling så på Londonregjeringen som landssvikere. NS oppfattet
seg som eneste mulighet for nasjonens redning. NS var stiftet på
Grunnlovsdagen 1933. Etter erfaringene sommeren 1945 da titusener NS-folk
satt inne under minst like ille forhold som motstandsfolk i årene før, ble de
bekreftet i sin oppfatning om at de var de virkelige heltene som de virkelige
svikerne trengte til syndebukker. IC Stridsklev Se også http://www.nsbarn.no/referater.htm for 10. mai 2014 og http://nsbarn.no/grunnlovsbrudd.html |