|
Debatt i Stavanger Aftenblad om boken «Triumf og Tragedie» Komentar av Inger Cecilie
Stridsklev 8.juni 2013. Triumf
og tragedie. (Kort versjon som ble trykket i Aftenbaldet) Historien
om NS-minister Gulbrand Lunde Denne boken kom ut i
2012, og ble presentert på Stavanger bibliotek 25.5. Den er en triumf
for den stereotype oppfatning om 2.Verdenskrig og
Norge, og en tragedie fordi den skaper et vrengebilde av Gulbrand Lunde.
Første del er en relativt saklig biografi, skrevet av lektor Jan Magne
Arntsen. Men også han tar det som en selvfølge at Nasjonal
Samling nærmest var en avlegger av NSDAP, det tyske nazipartiet. Det
påstås at det at Lunde 25.9.1940 tok imot stillingen som minister
i Kultur- og folkeopplysningsdepartementet ” innebar et fullstendig
brudd, et svik mot de lovlig valgte myndigheter.” Det er ikke diskutert
om opprettelsen av Administrasjonsrådet innebar det samme, eller om det
tilsvarende gjaldt de nordmenn i samme regjering som ikke var NS-medlemmer og
ble frikjent etter krigen. Det nevnes heller ikke at en eksilregjering er
uten myndighet i et okkupert land. Der er det okkupasjonsmakten som regjerer.
Men det fremgår at Lunde med sin nasjonale holdning var en torn i
øyet på tyskerne. I følge Terje
Emberlands bok ”Religion og rase” var Geirr Tveitt en av Norges ca 5000 nazister. Som mange andre nazister, meldte han
seg ikke inn i Nasjonal Samling. Men Arntsen regner Tveitt for et
antinazistisk korrektiv til Lunde! Mens Lunde like klart uttalte seg mot
nasjonalsosialismen. Ekteparet Lunde omkom i
en ulykke få timer før massearrestasjonen av jødiske menn
26.10.1942. Boken bekrefter mistanken om at tyskerne sto bak ulykken. Lunde
fikk den jødiske musikeren Ernst Glaser ut av landet. Forfatteren vet
ikke hvordan det gikk til at Lundes lærer, den jødiske professor
Victor Goldschmidt ble reddet(s.128). Quisling fikk ham løslatt etter
arrestasjonen i oktober 1942, mens NS-rektor Adolf Hoel fikk løslatt ham
etter ny arrestasjon rett før han skulle ombord på
”Donau” i november. Det nevnes at Lunde sparte Walter Fyrst fra
å reise ut igjen som frontkjemper(s133), angivelig fordi Fyrst ikke
ønsket ”gjentakelse av grusomhetene” i Ukraina. Fyrst har
i sin selvbiografi ”Min sti” beskrevet frontinnsatsen. Der
skriver han, som andre frontkjempere som var der, at han ble mottatt av
lokalbefolkningen som befrier fra kommunismen. Det han oppfattet av de som
kom etter var at de satte opp skilt med latinske bokstaver. Thor Geir Harestad viser
mangel på ønske om forståelse. Han virker fornærmet
over at Lunde forbinder Arbeiderpartiet med kommunismen, noe som den
forutgående biografien gjør helt forståelig ut fra
forholdene i Stavanger. Samtidig fremstiller han Lunde som nazist, antisemitt
og tyskerlakei. Det kan neppe bli mer usant og politisk korrekt om en som var
så i opposisjon til okkupantene at han sannsynligvis ble drept av dem. Det ville vært redeligere å bruke de 72
sidene til å trykke opp igjen Gulbrand Lundes ”Marxismens
gift” på 60 sider. Men da ville det være fare for
erkjennelse av hvor rett Lunde hadde i sine advarsler, ikke minst om hvor
redusert kristentroens innflytelse på samfunnet er blitt. I.C.Stridsklev Triumf
og tragedie. (Komplett versjon med mer utfyllende som ble for
lang for avisen) Historien
om NS-minister Gulbrand Lunde Denne
boken hadde jeg forventninger til, både fordi den handlet om Gulbrand
Lunde, og fordi den var vanskelig å skaffe i bokhandelen. Første del er
biografien om Gulbrand Lunde, skrevet av lektor Jan Magne Arntsen. Den er
relativt saklig. Men også han tar det som en selvfølge at
Nasjonal Samling nærmest var en avlegger av NSDAP, det tyske
nazipartiet. Selv om han også beskriver at det var kommunistpartiets
oppfatning.(s.63). Arntsen ser ingen
forskjell på uttrykket ”parlamentarisk” og ”parlamentaristisk”. Norge hadde et
parlamentarisk styre også fra 1814. Det var først i 1884 det ble
parlamentaristisk. Da gikk man bort fra Grunnlovens
opprinnelige tredeling av makten, til Stortinget, Kongen (= regjeringen) og
domstolene, til ”All makt i denne sal”, altså
Stortingssalen. Da ble også partiene skapt. Det påstås
(s.123) at det at Lunde 25.9.1940 tok imot stillingen som minister i
”Kultur- og folkeopplysningsdepartementet” innebar ”et
fullstendig brudd, et svik mot de lovlig valgte myndigheter.” Det er
ikke diskutert om opprettelsen av Administrasjonsrådet innebar det
samme. Eller om Stortinget valgt for 1936-39 og regjeringen som utgikk fra
den fortsatt var lovlig valgt i 1940, etter at dette stortinget hadde
forlenget sin egen periode med ett år. Det nevnes heller ikke at
en eksilregjering er uten myndighet i et okkupert land. Der er det
okkupasjonsmakten som regjerer. Men det fremgår at Lunde med sin
nasjonale holdning var en torn i øyet på tyskerne. Litt artig er
beskrivelsen av Lundes forhold til Geirr Tveitt(s.125). I følge Terje
Emberlands bok ”Religion og rase” var Geirr Tveitt en av Norges ca 5000 nazister. Som mange andre nazister, meldte han
seg ikke inn i Nasjonal Samling, og Arntsen regner Tveitt for et
antinazistisk korrektiv til Lunde! Mens Lunde like klart uttalte seg mot
nasjonalsosialismen. Ekteparet Lunde omkom i
en ulykke få timer før massearrestasjonen av jødiske menn
26.10.1942. Boken bekrefter mistanken om at tyskerne sto bak ulykken. Lunde
fikk den jødiske musikeren Ernst Glaser ut av landet. Forfatteren vet
ikke hvordan det gikk til at Lundes lærer, den jødiske professor
Victor Goldschmidt ble reddet(s.128). Svaret er at Quisling fikk ham
løslatt etter arrestasjonen i oktober 1942(se Adolf Hoel, Universitetet
under okkupasjonen), mens rektor Adolf Hoel fikk løslatt ham fra
bryggen etter ny arrestasjon rett før han skulle ombord på
”Donau” i november. Goldschmidt vitnet i Hoels
landssviksak. Det nevnes at Lunde
sparte Walter Fyrst fra å reise ut igjen som frontkjemper(s133), angivelig
fordi Fyrst ikke ønsket ”gjentakelse av grusomhetene” i
Ukraina. Fyrst har i sin selvbiografi ”Min sti” beskrevet
frontinnsatsen. Der skriver han, som andre frontkjempere som var der, at han
ble mottatt av lokalbefolkningen som befrier fra kommunismen. Og at han
forsto at mange jøder var kommunister og hadde gjort seg
upopulære ved det. Det han oppfattet av de som kom etter var at de
satte opp skilt med latinske bokstaver. Om biografen viser liten
forståelse for Lundes synspunkter, viser Thor Geir Harestad en total
mangel på ønske om forståelse. Han virker fornærmet
over at Lunde forbinder Arbeiderpartiet med kommunismen, noe som den
forutgående biografien gjør helt forståelig ut fra
forholdene i Stavanger. Samtidig fremstiller han Lunde som nazist, antisemitt
og tyskerlakei. Det kan neppe bli mer usant og politisk korrekt om en som var
så i opposisjon til okkupantene at han sannsynligvis ble drept av dem. Han har rett på et
punkt: Anklagene de to norske partene i mellom under 2. verdenskrig er
gjensidige. Det gjelder ikke bare ytringsfriheten, som var begrenset i alle
land, også for eksempel det nøytrale Sverige. Det ville vært mer redelig å bruke de 72
sidene til å trykke opp igjen Gulbrand Lundes ”Marxismens
gift” på 60 sider. Så kunne folk ta et selvstendig
standpunkt til hva han mente. Men da ville det være fare for at de
så hvor mye det Lunde advarte mot som er innført. Her er hva Nasjonal Samling mente:Nasjonal
Samling ønsket å løse mellomkrigstidens parlamentariske
problemer ved å gå tilbake til systemet fra før
parlamentarismen ble innført i 1884. Det medførte at det ikke
skulle være partier, men at alle skulle samles i den samme nasjonale
enighet. De ville samtidig gjeninnføre Grunnlovens
maktfordelingsprinsipp, mellom parlament, regjering og domstoler.
Både for å eliminere motsetningene i arbeidslivet, mellom
arbeidsgiver og arbeidstaker, og for å gi grunnlag for valg til
parlament, skulle det dannes yrkeslaug. Alle voksne skulle kunne være med
i yrkeslaug, organisert etter fag, uavhengig av stilling og status, og med
arbeidsgiver og arbeidstaker i samme organisasjon. Fagorganisasjonsmedlemmene
skulle velge representanter til tinget for en bestemt periode.
Representantene skulle likevel nårsomhelst
kunne tilbakekalles av sin organisasjon, hvis de sviktet. Regjeringen skulle
måtte gå hvis den fikk 2/3 av tinget mot seg. Særlige
spørsmål skulle kunne avgjøres ved folkeavstemning, og
det skulle innføres oppløsningsrett for tinget. Nasjonal
Samling ville ikke være noen kopi av utlandet, av fascisme eller
nasjonalsosialisme og lignende. NS ville et nasjonalt demokrati og et fritt
åndsliv; et virkelig folkestyre og en virkelig frihet.( Vidkun
Quisling: Diktatur eller nasjonalt demokrati. Fritt folk 7.11.37) Gulbrand Lunde uttrykte i
en brosjyre om "Marxismens gift", utgitt av NS i 1934. Der siterte
han fra arbeideravisen 1.mai:20.6.1934: ”Til å føre krig
mot en ytre fiende er både hæren og marinen helt ubrukbare.
”. ”Det er vår oppgave å skape full klarhet over at
militærvesenets eneste oppgave er å verne kapitalistklassens
interesser mot det arbeidende norske folk. Det er alene derfor det
opprettholdes. ”Slik propaganda sørget for at Norge lå
åpent for invasjon i 1940. I et okkupert land har okkupanten makten i
følge folkeretten. Lundes forsøk på å representere
en motmakt i sine landsmenns interesse kostet ham livet. I samme skrift siterte han
"Nasjonal Samlings vei”: Men hva skal vi
gjøre for å ta kampen opp mot gudløsheten? Hertil kan vi
svare, at det viktigste er ikke i dette tilfellet hva vi gjør, men hva
vi er, og hva vi skal bli. Vi skal nettopp bli det som
marxistene håner og latterliggjør, og som også
liberalistene gjør narr av, nemlig kristne. Det er ikke
vår tro som skal fornyes, men det er de mennesker som angivelig har troen,
men som ikke lever etter den. Hvis vi alle var kristne i denne forstand,
så ville marxismen forsvinne fra vårt land av seg selv og all
gudløshetspropaganda forstumme. Punkt
22 i Nasjonal Samlings program: "Kristendommens grunnverdier
vernes", inneholder først og fremst et krav til oss selv. Kan
vi oppfylle de krav kristendommen stiller, så danner vi selv den
sterkeste motvekt mot marxismen, og den nasjonale samling kommer av seg selv." I bladet for kristne NS-folk, 1.8. 1941 i en
artikkel med tittel ”Hvorfor våre barn” om mobbing av
NS-barn, står også dette: Vi kan ikke med vår beste vilje
ønske tilbake en regjering som avgjort sto i direkte forbindelse med
en verdensomspennende antikristelig bevegelse og arbeidet på å
avkristne vårt kjære fedreland, erstatte Herrens bud med ny
moral, og utrydde eller forringe kristenlæren i våre skoler. Dette sa Øyvor Hansson, leder for NS-kvinnene i Oslo Byrett 29.9.1949:
”Etter Arbeiderpartiets store kursendring etter okkupasjonen, ble der
satt opp et samarbeidsprogram for samtlige politiske partier i Norge. Dette
program er i hovedsaken det samme som Nasjonal Samlings. Jeg vil da
spørre: Kan jeg dømmes for å ha arbeidet for dette
program? Og m.h.t spørsmålet nazist: Kan jeg etter norsk rett
pådømmes en politisk oppfatning som jeg aldri har hatt og aldri
kommer til å få?” Gulbrand
Lundes sønnesønn forteller hvordan det gikk med familien etter
at ekteparet Lunde døde. Han var vel ikke blitt spesielt godt opplyst,
siden han som gutt følte seg forpliktet til å være for tyskerne,
som etter all sannsynlighet hadde tatt livet av besteforeldrene. Han mener
feilaktig at biskop Frøyland var medlem i Nasjonal Samling.s.270 Ingen
protesterte tydeligere mot arrestasjonen av jødene enn biskop
Frøyland i direktesendt radiogudstjeneste fra Domkirken i Oslo
1.11.1942. S.273. ”Til slutt lyt eg nemna endå ein ting som eg
tykkjer er syrgjeleg og som skjemmer folket vårt: Framferdi vår mot
folk av ei onnor rase og ei onnor tru, innom våre eigne
grenser. Eg kjenner med bunden av samvitet mitt til å segja dette. Og eg gjer
det om det så skal koste meg aldri så mykje. Er det rett å skjera alle yver ein kam og straffa dei uskuldige
med dei skuldige? Me er då nordmenn! Me er då kristne!” Presten Hansteen tok anstøt av at tidsskriftet Ragnarok kom ut, men at
”Kirke og Kultur” ikke
gjorde det. Ragnarok:
Det var et nazistisk tidsskrift (altså i opposisjon til Nasjonal
Samling). Men tyskerne likte det. Se http://no.wikipedia.org/wiki/Ragnarok_(tidsskrift)) Kirke og kultur hadde
Eivind Berggrav som redaktør. Her er NS-folks vurdering av ham og av
kirkekampen: NS-folks oppfatning av kirkekampen ble oppsummert av Odd Melsom
(død 1978), presseleder i LO i to år fra 1.3.42 i hans bok om
temaet utgitt i 1980: "Den
aksjon Terboven innledet allerede i sin tale ved statsakten 1.februar- som
til alminnelig forbauselse og indignasjon fra NS-medlemmene ikke la
hovedvekten på den nye statsordning, men på voldsomme angrep
på biskop Berggrav - den var en omhyggelig utarbeidet plan for å
bringe Quisling og hans norske regjering i miskreditt i Berlin og dermed
styrke Terbovens egen stilling. Han var jo en klar motstander av en
fredsslutning mellom Norge og Tyskland, som var en forutsetning for Quislings
regjeringsovertagelse, og som ville gjøre slutt på Terbovens
stilling i Norge. Han visste at man i Berlin absolutt ikke ønsket noen
kirkestrid, det være seg i Norge eller noe annet sted. Det er også
grunn til å anta at han da han i sin tale hadde gjort Berggravs
stilling uholdbar, ble han (Terboven) kontaktet fra kirkelig hold om
hvorledes okkupasjonsmakten ville se på og behandle embetsnedleggelser
fra presteskapets side. Til det skal han, eller vel rettere hans representanter,
ha svart at det ikke ville bli behandlet som vanlig streik, som var underlagt
dødsstraff. Da så biskop Berggrav insisterte på å
trekke også de andre biskoper og prestene med i sitt eget
forestående fall og fikk biskopene til under et meningsløst
påskudd samlet å søke avskjed, hadde Terboven
oppnådd det han ville" (Odd Melsom ”Fra kirke- og
Kulturkampen” s74-75). Første
nummer i 1945 av Kirke og Kultur inneholdt ”Folkedommen over NS”. Fortellingen
om etterkrigsoppgjøret med familien Hansteen/Lunde, er typisk, og ikke
spesielt ille. Men den medvirket
sannsynligvis til sogneprest Eystein Poulsens skepsis, som kom til uttrykk i
skriftet ”Den nådeløse rettferdighet, betraktninger
omkring rettsoppgjøret ” som kom ut i 1947. I.C.Stridsklev oooooooooooo000000000000000000oooooooooooooooooooo J.M.Arntsen og T.G.Harestad
svar i Stavanger Aftenblad 15,juni 2013 Inger Cecilie Stridsklev
innlegg i Stavanger Aftenblad 20-juni 2013 Fullversjon av samme
innlegg hvis det hadde vært mer plass for innlegget: Gulbrand Lunde I sitt tilsvar 15.6.fortsetter forfatterne
av biografien om Gulbrand Lunde å kalle det at Lunde
tok imot utnevnelse til kulturstatsråd i september 1940 var et
svik mot de lovlig valgte myndigheter. Et flertall i Stortinget hadde
før det akseptert å avsette Kongen og Regjeringen Nygaardsvold.
Det samme Storting valgt for perioden 1936-39 hadde forlenget sin egen
funksjonstid med ett år, slik at det var tvilsomt om det var lovlig valgt for 1940. Lunde gjorde sitt beste for
å forsvare norske interesser i sin posisjon. Det ser ut til å ha
kostet ham livet. Var det Lunde som svek? Forfatterne summerer opp Lundes
politiske standpunkt i 5 punkter. 1: Det fascistiske program
forfatterne beskriver, kjenner jeg ikke igjen som Nasjonal Samling(NS)s
program. Det var ingen tilfeldighet at NS ble stiftet på Grunnlovsdagen
(17.5.1933). Slik begynner programmet:
"Nasjonal enhet uten klassemotsetninger og partier, et solidarisk
norsk folkesamfund bygget op
organisk på yrkeslivets grunn, med et sterkt og stødig styre: Et
faglig folkestyre." I artikkelen ”Diktatur eller nasjonalt
demokrati” 27.11.37skrev Quisling bl.a: Nasjonal Samling
ønsket å løse mellomkrigstidens parlamentariske problemer
ved å gå tilbake til systemet fra før parlamentarismen ble
innført i 1884. Det medførte at det ikke skulle være
partier, men at alle skulle samles i den samme nasjonale enighet. De ville
samtidig gjeninnføre Grunnlovens maktfordelingsprinsipp, mellom
parlament, regjering og domstoler. Både for å eliminere
motsetningene i arbeidslivet, mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og for
å gi grunnlag for valg til parlament, skulle det dannes yrkeslaug. Alle
voksne skulle kunne være med i yrkeslaug, organisert etter fag, uavhengig
av stilling og status, og med arbeidsgiver og arbeidstaker i samme
organisasjon. Fagorganisasjonsmedlemmene skulle velge representanter til
tinget for en bestemt periode. Regjeringen skulle måtte gå hvis
den fikk 2/3 av tinget mot seg. ” Det vil også tydelig fremgå av det ovenfor fremholdte at vi
vil ikke nogen kopi av utlandet, av fascisme eller nasjonalsosialisme o.lign.
Det nye Tyskland og Italia er riktignok organiserte nasjonalstater,
også bygget på arbeidslivets grunn. Men den faglige ordning er der
gjennemført av, og helt underordnet et
diktatorisk parti, et statsparti, hvis ledelse
eller leder innehar den øverste lovgivende makt, om enn efter folkets
mandat. Det er ikke den ordning vi arbeider for. ” ”Nasjonal
Samling tilstreber ikke noget diktatur. Ikke
kommunistisk og ikke ”fascistisk””.
”Nasjonal Samling vil et nasjonalt demokrati, både politisk og
økonomisk demokrati og et fritt åndsliv, et virkelig folkestyre
og en virkelig frihet.” Særlige spørsmål
skulle kunne avgjøres ved folkeavstemning. Ikke minst motstanden
mot laugene hindret valg i 1942. 2: ”Propaganda” hadde ikke det
nåværende negative innholdet i Lundes tid. Visst kommuniserte han
gjerne; Biografien bruker 12 sider på å fortelle om Lundes
diskusjon med Ole Jensen i Folkets Hus 3.-4. 4. 1935. Manglende kommunikasjon
siden høsten 1940, har gjort anklagene gjensidige. 3:Det var riktig at NS
foretrakk Tyskland fremfor Sovjet. Quisling beskrev sammenhengen mellom
jøder og kommunismen i ”Russland og vi”1930
s. 40-42. Meget har vært talt og skrevet om jødene i den
russiske revolusjon. Det er heller ingen tvil om at jødene i
avgjørende grad har bidradd til utbruddet av den første
revolusjon i 1917 og til å omstyrte det gamle regime. Både den jødiske
intelligens i Russland (advokater, læger og apotekere) og den
internasjonale jødedom. Forholdet var som bekjent det at jødene
i det gamle Russland, hvilke talte over 6 millioner, var underkastet en rekke
restriksjoner m.h.t. bosted, stilling o.s.v., og delvis også utsatt for
forfølgelse. Dette drev mange av den jødiske intelligens
over i de revolusjonære partier. Det satte også jødene
over hele verden op mot tsar-styret. ””Jødene har utvilsomt også
spillet en meget betydelig rolle i bolsjevikk-revolusjonen.
Ikke alene er marxismens og bolsjevismens teori stort sett et jødisk
åndsprodukt, men jødene har også forholdsvis langt mer enn
nogen annen nasjonalitet medvirket til disse idealers omsetning i praksis.
Jøder har i så stort antall deltatt aktivt både i
revolusjonsledelsen og ikke minst i revolusjonstribunalenes virksomhet, at
for det almindelige folk i Russland er jøde
og bolsjevik noget nær det samme. I de senere
år er riktignok en rekke jøder sjaltet ut av den øverste
ledelse i forbindelse med de indre stridighetene innen partiet.” ”På den annen
side er jødene i sin helhet sikkert det folk i Russland som har lidd
mest under revolusjonen. Dette følger allerede derav at hovedmassen av
den jødiske befolkning er håndverkere og småhandlere,
erhverv som er blitt ruinert av revolusjonen.
Heller ikke kan man vel si at den jødiske kapitalistklasse i Russland
er blitt skånet mer enn andre kapitalister. Dertil kommer at den
jødiske befolkning særlig i Ukraina og Hvite-Russland under
revolusjonen og borgerkrigene har vært utsatt for de voldsomste
forfølgelser og ødeleggelser, såkalte pogromer. Riktignok
vesentlig fra de antikommunistiske elementers side, men det er dog allikevel
en omstendighet som må skrives på revolusjonens regning. Bare i
Ukraina er på den måte under revolusjonen blitt drept flere
hundre tusen jøder, mange hundre tusen jødiske hjem blitt
fullstendig plyndret, kvinnene voldtatt og en 300 000
jødiske barn blitt hjemløse omstreifere. Disse kjensgjerninger
gjør imidlertid lite eller intet inntrykk på de ukrainske og
storrussiske masser. Deres århundrer gamle rasehat mot
jødene er blitt forsterket ved revolusjonen, og at bolsjevikk-styret
både teoretisk og praktisk tar standpunkt mot anti-semittismen
gjør ikke saken bedre. De minste uttalelser mot jødene kan nu
medføre den strengeste straff.” I sitt hjelpearbeid
for Nansen i Ukraina reddet Quisling slaveres og jøders liv. 4: NS og Lunde var
nasjonalister; hvert folk sitt land”. Det var den idéen som
skapte Europa, og staten Israel. Korporativismen, ideen om at tingets
representanter skulle velges ut fra yrkestilhørighet, og ikke partier,
var hentet fra Grunnloven. § 59,
”Bondeparagrafen” som sa at 2/3 av stortingsrepresentantene
skulle komme fra landdistriktene (opphevet 1952). I 1933 var det 49 år
siden parlamentarismen var innført. Stortinget hadde fungert uten
partier i 70 år før det. 5:Lunde kjente godt til at Quisling alt fra
1931 hadde idé om et internasjonalt europeisk fredssamarbeid (Nordisk
Folkereisning). Ønsket var kulturelt, økonomisk og politisk
samarbeid mellom nordiske folk verden over, i første rekke mellom
skandinaver, briter, tyskere og nederlendere(EU?). Quisling advarte at om
Tyskland og England igjen kom i krig, ville Norge uvegerlig bli
krigsskueplass. Tyskland og England måtte stå sammen, så
ikke Europa skulle bli overrent av Sovjet. Under okkupasjonen laget han
utkast til en Europapakt for å fremme en rettferdig ordning og varig
fred og danne ”Det Europeiske folkefellesskap”.
”Statene som hver for seg forblir selvstendige, er følgende: Det
Stortyske Riket, Polen, Norge, Danmark, Sverige, Frankrige,
Belgia, Nederland, Italia, Ungarn, Slovakia, Romania, Kroatia, Serbia,
Bulgaria, Hellas og Albania. Alle stater skulle ha minst to, max 7 deltagere i Kongressen og hver stat skulle ha en
stemme hver ved avstemning. I alle komiteer skulle det foruten Tyskland
være minst 4 andre stater. Gulbrand Lunde bør bedømmes
etter hva han visste, og ikke etter hva vi vet nå. I.C.Stridsklev ooooooooooo00000000000oooooooooo J.M.Arntsen og T.G.Harestad
svar i Stavanger Aftenblad 26,juni 2013 I.C. Stridsklev innlegg i Stavanger
Aftenblad 2.juli 2013 |